Geavanceerde instellingen
Geavanceerde instellingenAccepteren
De Stichting Vloot BU32 bij viering Slag op de Zuiderz...

Viering 450 jaar Slag op de Zuiderzee

In de Gouwzee bij Monnickendam werd zaterdag 15 juli de Slag op de Zuiderzee nagespeeld. Tijdens deze viering was ook de Bunschoter botter BU32 aanwezig en speelde als Spaanse aanvaller tegen de geuzen. Het is het hoogtepunt in de herdenking van de dappere overwinning van de geuzen op de Spanjaarden.

Slag op de Zuiderzee

De Slag op de Zuiderzee vond plaats in de poging door Spaanse troepen, onder leiding van de hertog van Alva, om Noord-Holland te veroveren. Nadat meerdere steden waren veroverd, werd het beleg op Alkmaar gestaakt, doordat daar de dijken waren doorgestoken. In oktober deden de Spanjaarden een poging op de Zuiderzee om daar Noord-Holland vanaf de oostkant te veroveren. De watergeuzen lagen daar met vijfentwintig schepen, onder leiding van Cornelis Dirkzoon, burgemeester van Monninckendam, klaar bij Marken. Daar werd in een gevecht van langer dan een week - de strijd werd even gestaakt vanwege de harde wind - de Slag op de Zuiderzee gewonnen door de geuzen.

BU32 aanwezig

De botter BU32 gaf acte de présence om de herdenking tot een succes te maken. De BU32 fungeerde als Spaans schip, maar al snel werd de botter veroverd door de geuzen. Hieronder is een video te bekijken, gemaakt door Edith Piek vanaf de BU32.

Een reportage door RTV NH is te zien via deze link

Stichting Zeilende Visserij Schepen
Produktieweg 12