Geavanceerde instellingen
Geavanceerde instellingenAccepteren
De Stichting Vloot Geschiedenis BU32

Geschiedenis BU32

Botter BU32 is van origine gebouwd als RD47.
Werf: Schaap-Huizen
Bouwjaar: 1894
Bouwwijze: eiken, karveel
Afmetingen: 13.05 x 4.25 meter
Varend monument: 154
Thuishaven: Spakenburg

Deze botter voer oorspronkelijk voor Durgerdam als koopschuit. Omdat dit snelle schip altijd een schutting eerder binnen was dan de andere botters kreeg het de bijnaam “Schutter”.

In 1962 kwam er door de drooglegging van de Flevopolders definitief een einde aan het visserijtijdperk van de botters. Vanaf die tijd werd de botter gebruikt als recreatievaartuig.

Wedstrijdzeilen

Vanaf 1980 werden er, nadat het schip in Edam volledig gerestaureerd was, onder nummer HK165 wedstrijden gevaren. In 1990 kochten Jan en Emmy van Goor de HK165 en werd de botter werd omgenummerd naar BU20. Dit was het visserijnummer van de botter van de opa van Emmy.

Onder bezielende leiding van schipper Jan en een enthousiaste bemanning werd er met groot succes aan veel wedstrijden deelgenomen. De eerste Zuidwalwedstrijden voor de BU20 leverden een tweede (bedrijvenwedstrijd) en een eerste plaats op.

In 2000 werden Henk en Gerrie van Dorst eigenaar en sinds 2017 is het schip eigendom van de stichting zeilende visserij schepen. In 2017 is de botter omgenummerd naar BU32. De BU32 was van origine het nummer van de visserman Jochem Hopman, de vader van Cees Hopman, één van de bestuursleden van de stichting. Voor een artikel over palingvissers is Jochem in 1959 door De Telegraaf. Het artikel is te lezen via deze link

Opvallend voor de BU32 is, dat er onafhankelijk van de windomstandigheden altijd om de prijzen wordt gestreden. Ook kan de botter bogen op een hoge mate van originaliteit. We mogen trots zijn op onze faam, die ons bij de gasten van het verhuur vooruit snelt. Bedrijven schrijven zich gericht in voor een wedstrijd op de BU32.

Stichting Zeilende Visserij Schepen
Produktieweg 12