Geavanceerde instellingen
Geavanceerde instellingenAccepteren
De Stichting Vloot Restauratie BU32

Botter BU32 restauratie

Na aanschaf van de botter BU32 door stichting Zeilende Visserijschepen is een gefaseerd restauratieplan opgesteld. De botter, die in 1880 is gebouwd, krijgt zo haar karakteristieke karakter weer terug. Ook is de zeilboot weer helemaal van deze tijd en strijdt het mee als snelste botter van Nederland.

Gefaseerde restauratie (2017 - 2020)

Om het proces zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen en de vaarseizoenen te blijven varen, is gekozen om de restauratie gefaseerd te laten verlopen. In de eerste fase, van najaar 2017 tot voorjaar 2018 liep, zijn de eerste noodzakelijke werkzaamheden verricht. Vernieuwing van:

• Vlakpunten
  • Kantpunten
  • Kimgang
  • Spanten
  • Banden
  • Liggers

De tweede fase, van najaar 2018 tot voorjaar 2019, bestond uit het vervangen van:

• Tien spanten
  • Vijf gangen
  • Bakboord stuit
  • Bakboord boord
  • Drie spanten achter

De derde fase, van najaar 2019 tot voorjaar 2020, bestond uit het vervangen van:

• Achtersteven
  • Achterdek
  • Liggende en staande doft
  • Doft pootjes
  • Twee stuurboordgangen
  • Stuurboord boord
  • Kromboord
  • Opzetboord
  • Insteker
  • Berghout stuurboord achter
  • Draagbalk verstukken
  • Vijf dekenpoten
  • Zes spanten in het achterhuis
  • Drie achterhouten
  • Gaffel
  • Helmstok

Een verslag over de werkzaamheden in de derde fase is HIER te lezen.

Gefaseerde restauratie (2020 - 2023)

Deze restauratiefase staat in het teken van een laatste rigoreuze restauratie en periodiek onderhoud. Het restauratieplan 2020 - 2023 is HIER te downloaden.

Voor de vierde fase - de laatste fase in het traject van rigoreuze restauratie - staan in 2020 en 2021 de volgende vervangingen gepland:

• Vlakpunten achter
  • Twee gangen bakboord achter
  • Mastbank
  • Zes knieën
  • Drie oplangers
  • Mastkoker
  • Mastspoor
  • Twee drempels
  • Twee liggers
  • Waterbalk
  • Boord op de plecht
  • Kantplank en dekdeel
  • Twee dekenpoten

Aanmoedigingsprijs SBMS

In de derde fase werd aan de BU32 een aanmoedigingsbijdrage van Stichting Behoud Museumhaven Spakenburg (SBMS) van € 2.000,- uitgereikt aan Henk van Dorst, schipper van de BU32. Deze bijdrage is een hele mooie tegemoetkoming in de gemaakte kosten voor deze restauratie.

De aanmoedigingsbijdrage is eind 2019 door SBMS in het leven geroepen om bottereigenaren een financiele steun in de rug te geven bij het onderhoud van de schepen. Eind december 2019 had Jaap Koelewijn van de BU5 de primeur om de eerste aanmoedigingsbijdrage in ontvangst te nemen. SBMS heeft als doel om de haven van Spakenburg, gevuld met historische vissersschepen en de historische botterwerf Scheepstimmerwerf Nieuwboer te behouden voor de toekomst.

Media restauratie

Van de tewaterlating op 29 maart 2019 en de uitreiking van de aanmoedigingsprijs zijn foto’s en video’s te bekijken.

Collage tewaterlating BU32

Stichting Zeilende Visserij Schepen